دبیر کل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت: قطعا ارائه تاییدیه تحصیلی از طریق سایت عجولانه صورت گرفت و پیش بینی ما این است تا ۲۰ روز آینده اتفاقات خاصی در این خصوص رخ خواهد داد.
به
گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت به نقل از
خبرگزاری صدا و سیما؛ علی فلاح حقیقی در ارتباط تلفنی با رادیو سراسری در
پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا با قطع شدن خدمت تاییدیه
تحصیلی در دفاتر پیشخوان برای مردم گرفتاری ایجاد میکنید؟ افزود: ما این
خدمت را قطع نکرده ایم.
وی ادامه داد: علت این اتفاق که در شبکه دفاتر پیشخوان قبلا هم رخ داده این
است که متاسفانه بر خلاف مصوبات موجود برای ارائه خدمات از طریق درگاههای
مختلف، بعضا مثلا بخاطر شیوع بیماری کرونا مصوبهای داده میشود، اما
ابعاد آن به درستی دیده نمیشود و برای مثال در بحث تاییدیه تحصیلی اعلام
میکنند که باید الکترونیکی شود در حالیکه بر اساس قوانین خدمات میتواند
از درگاههای مختلف به طور موازی ارائه شود، اما یک دفعه ارائه خدمت از سوی
دفاتر پیشخوان قطع میشود.
آقای فلاح حقیقی گفت: در این وضع ما ۶۵ هزار نفر را داریم که قبلا این مسیر
را از طریق دفاتر پیشخوان طی کرده اند و قطعی یک سویه این خدمت باعث ایجاد
گرفتاری برای مردم شده است.
وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا کسی میخواهد حال شما را بگیرد؟
گفت: نمیتوانیم اینگونه تعبیر کنیم، اما به نظر میرسد درگیریها و
مشکلات موجود به گونهای است که پیشخوان را زیاد مورد توجه قرار نمیدهند.
آقای فلاح افزود: مثلا در بحث ارائه سیم کارت سرپرستان خانوار به یکباره
بخاطر تجمعی که در دفاتر پیشخوان پیش آمده بود اعلام کردند که ارسال سیم
کارت از طریق پست انجام شود، اما مردم را برای ثبت درخواست به کافی نتها
ارجاع دادند که استانداردهای آن به مراتب از دفاتر پیشخوان دولت پایینتر
است و کافی نتها هیچ مسئولیتی در خصوص احراز، انتقال داده و اطلاعات شخصی
مردم ندارد و با این تصمیم هم هزینه و هم گرفتاریهای مردم افزایش یافت و
این اتفاق متاسفانه دائم در حال تکرار شدن است.
دبیر کل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت با اشاره به فعالیت ۱۷ هزار دفتر
در سطح کشور افزود: ما با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده ایم تا بخشی از
توسعه دولت الکترونیک را محقق کنیم یعنی مردم به جای اینکه به ادارات
مراجعه کنند در نزدیکترین مکان خود در کنار سایر درگاههای خدمات رسان
الکترونیکی بتواند خدمات را دریافت کند.
آقای فلاح حقیقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منافاتی دارد که خدمات
هم از طریق شما و هم از طریق پست ارائه شود؟ گفت: متاسفانه در این موارد
سوء تعبیرهایی وجود دارد؛ سرمایه گذاری عظیمی در کل کشور رخ داده و دفاتر
پیشخوان دولت ۸۰۰ هزار مترمربع فضا را در کل کشور با سرمایه گذاری خود
ایجاد کردند تا خدمات دولتی را به سهولت به مردم ارائه کنند و یکباره یک
نفر و یا یک جایی تصمیمی میگیرد که البته اصل این تصمیم غلط نیست، اما
باید فرآیندهای آن اتفاق بیفتد.
وی افزود: در اینگونه تصمیمات باید مدیران میانی هم برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند تا برای مردم گرفتاری ایجاد نشود.
وی گفت: در هر حال اشکالی ندارد که وزارت آموزش و پرورش هم در شرایط کرونا
سایتی را طراحی کند که تاییدیه تحصیلی از طریق آن انجام شود، اما
برآوردهای فنی ما نشان میدهد که این فرآیند باعث ایجاد تبعات امنیتی و
سایبری خواهد شد و ابداعی عجولانه بوده است و در خدمات رسانی به مردم
تبعاتی ایجاد خواهد کرد.
دبیر کل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت گفت: ما حدود ۶ سال فرآیندهای
اجرایی این خدمت را از طریق تعامل با سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش
انجام دادیم و زیرساختها فراهم شد و حالا یک شبه این خدمت قطع و سامانهای
ایجاد میشود که مسائل خاص خود را دارد و ما پیش بینی میکنیم تا ۲۰ روز
آینده اتفاقاتی بیفتد.
اقای فلاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دفاتر پیشخوان دولت و پلیس
به اضافه ده و خدمات الکترونیک فضایی با هم تجمیع نمیشود؟ گفت: این تجمیع
اتفاقا در مصوبات مجلس و هیئت دولت هم آمده است، اما دستگاههای موازی
تفاسیر مختلفی دارند و این باعث پراکندگی شده است و به همین علت سرمایه
گذاریهای اثربخش و کسب و کارهای درست شکل نمیگیرد.